Sök på sidan

Lenas krönika

Lenas krönika

Krönika 2018-10-30

Hitta din slow -motion knapp i höst”

Hej!

Välkommen till min nya hemsida!
Hoppas du ska tycka att den ger dig bra information ,inspiration och att du vill ta kontakt med Life& Career och mig!
Jag kommer att skriva lite krönikor här om aktuella teman. Så titta gärna in på hemsidan då &då!

Jag vill önska dig välkommen tillbaka till arbetet efter en fantastisk sommar med värme och sol!
Värmen har ju gjort att vi har saktat ner på tempot. Vi har gått på ”slow motion” knappen och hjärnan tog en time-out när det blev 34 grader. Jag själv hade tänkt skriva lite på en bok i juli, men det gick inte så bra i hettan.
Dagens morgonplan i juli blev ” vilken strand ska vi åka till idag och vilken matsäck ska vi ha med oss”? Vi levde i nuet och kände efter vad vi ville göra. Det fanns inga måsten eller borden. Hjärnan fick återhämta sig ordentligt utan några krav. Måste dock medge att det blev lite jobbigt att komma på variationer på matsäck efter ett tag!

Nu är hösten här med svalare väder och arbetet i full gång. Risken är att vi drar på för mycket och blir stressade av alla krav .
Frågan ärHur ska du få balans i livet /arbetslivet under hösten och få möjlighet till återhämtning”?

Hur ska du få tid till att fylla på med det du behöver som tex gå i skogen, promenera,träffa dina vänner och familj, ha roligt, gå på bio, läsa böcker,träna och röra på dig, sova ordentligt m a o hitta din egen ”slow motion knapp” och trycka på den regelbundet?

Hur gör man?
1.Det som krävs att du planerar och skapar utrymme i din kalender för återhämtningen. Annars riskerar du att tiden försvinner till annat.
2. Blocka dagar/tider i din kalender under hela hösten.
3.Samråd med familjen och planera tillsammans för återhämtningsstunder.
4.Hitta egen tid när du gör något för dig själv bara.
5.Planera ”par-tid ”med din partner och dejta en gång i månaden
6. Tänk till innan du säger ja till andra och lär dig säga nej.
7. Känn efter vad du vill och inte vill eller vad du behöver för att återhämta dig.
8. Skapa reflektionstid utan att ha på mobilen, datorn, paddan. Då hinner du ikapp dina känslor och tankar!
9.Skriv gärna ner dina planer och bestäm dig för vad som är viktigt för dig.

Jag själv kommer att planera in tid för mer mindfulness och kundaliniyoga i höst.

Lycka till med in slow-motion knapp!